onsdag 25 november 2009

Global Inspiration


Jorden är rund och sjökort är platta. Det innebär en massa problem. Till exempel är den kortaste vägen mellan två punkter på ett sjökort oftast inte ett rakt streck. Om man ska långt, bör man segla i en böj på sjökortet. Det kallas storcirkelnavigering. Jag antar att det är sånt man lär sig på Oceanskepparkursen. Som tur är, förstår sig GPS-navigatorn på detta och visar vägen till waypointsen längs storcirklar. Men det är värt att ha i bakhuvudet.

På den tiden då Sovjetunionen fanns, fick jag en jordglob av mormor. Den brukade pryda skrivbordet i mitt pojkrum. Jag kommer ihåg att jag ibland vred på den litegrann när jag tröttnat på en viss världsdel. Idag plockade jag fram den ur förrådet. Sen vred jag flera varv. Den visar havsdjupen och de stora strömmarna. Den sätter igång fantasin och ger inspiration. Och den lyser fint. Jag ska ha den som julpynt.

Inga kommentarer: